Osnovna šola Dobrova v obdobju 2024 do 2026 vključena v projekt Erasmus+, s katerim želimo, da naši sodelavci in sodelavke pridobijo ali osvežijo znanje, kako izboljšati bralno pismenost učencev in tako dobijo navdih in motivacijo za svojo učno prakso.
V letošnjem šolskem letu smo izvedli 5 mobilnosti. Sodelovalo je 11 strokovnih delavcev. Razredni, predmetni učitelji in učitelji dodatne strokovne pomoči so obiskali osnovne šole na Finskem, Litvi, Irskem in Italiji, dve učiteljici pa sta se izobraževali na seminarju v Španiji.
V nadaljevanju so povzeti njihovi vtisi z obiskov v tujini.
FINSKA
Učiteljici dodatne strokovne pomoči z osnovne šole Dobrova Sara Sagadin in Katarina Kaja Hršak sta v okviru šolskega Erasmus+ projekta »Zbudi se in beri« obiskali finsko šolo, kjer sta se na lastne oči prepričali, kako deluje eden najbolj opevanih šolskih sistemov v praksi.
Učiteljici sta izbrali Finsko zaradi dobre uvrstitve države na področju razvoja bralne pismenosti, pa tudi zaradi slovesa o dobri inkluziji učencev s posebnimi potrebami. Priložnost sta imeli slediti na delovnem mestu na Bobäcks šoli (Bobäcks skola), ki jo obiskujejo učenci od 1. do 6. razreda. Gre za manjšo, švedsko govorečo šolo, ki se nahaja se v okolici Helsinkov. Obisk sta izpeljali v terminu od 9. 12. 2024 do 13. 12. 2024.
Svoje vtise sta Sara in Katarina z nekaj besedami opisali takole: »Domačnost, umirjenost, sprejetost… Možnost neposrednega opazovanja dobrih poučevalnih praks naju je navdihnila k refleksiji in prenosu v prakso, izkušnjo pa sva z veseljem delili tudi s sodelavci osnovne šole Dobrova in Centra Janeza Levca Ljubljana. Kljub temu da je bila to najina prva izkušnja mobilnosti, verjameva, da jo bo težko preseči.«
Sara Sagadin in Katarina Kaja Hršak
LITVA
Učiteljica razrednega pouka Neda Gačnik Čebulj in specialna pedagoginja Jasmina Šverko obiskali šolo Lapes v predmestju drugega največjega mesta Kaunas v Litvi. Mobilnost je trajala pet dni, od 10. 2. 2025 do 14. 2. 2025. Učiteljica Neda in specialna pedagoginja Jasmina sta se odločili obiskati šolo v Litvi, saj se država ponaša z odličnimi dosežki v bralni pismenosti glede na raziskavo bralne pismenosti Pirls iz leta 2021.
Obisk litovske osnovne šole je potrdil litovsko zavzetost za razvijanje branja in pisanja, kakor tudi odnos učencev in staršev do znanja in šole.
Učitelji in vodstvo šolo so nas toplo sprejeli in v nekaj dneh sva se počutili, kot bi bili njihovi. Ure, ki sva jih opazovali, so bile kvalitetno pripravljene in prav vse namenjene najinemu cilju: pridobiti strokovno znanje na področju razvijanja bralne pismenosti. Spoznali sva, da je za dobro bralno pismenost v prvi vrsti zelo pomembna motiviranost učencev in te pri litovskih učencih ni manjkalo. Šola je inkluzivna in vključuje tudi otroke s težjimi intelektualnimi motnjami. Tako kot v Sloveniji so tudi v Litvi na osnovnih šolah zaposleni specialni pedagogi in učitelji spremljevalci. Na najino presenečenje se v obiskani šoli z disciplinskimi težavami zaposleni ne ukvarjajo. Na kakšne načine šola razvija bralno pismenost sva predstavili kolektivu OŠ Dobrova na jutranjem sestanku. Pridobljeno znanje bova uporabili pri pouku.
Neda Gačnik Čebulj in Jasmina Šverko
IRSKA
Učiteljice Dominika Petač, Urša Bregar in Raša Weissbacher smo od 7. 4. do 11. 4. 2025 obiskale dve šoli na Irskem. Doživele smo delo v javni ter privatni šoli ter primerjale šoli z izkušnjami v slovenskem šolskem sistemu.
Pridružile smo se pouku ter opazovale njihov proces poučevanja in učenja. Naučile smo se veliko o samem načinu dela in ocenjevanju. Največ časa smo posvetile pouku jezikov, saj nas je predvsem zanimalo njihov način dela, ki prispeva k dobri bralni pismenosti učencev, ki jo izkazujejo irski učenci.
Na obeh šolah smo opazile dobro vzdušje, učenci so bili prijazni, zelo strpni drug do drugega ter spoštljivi do vrstnikov in zaposlenih. Disciplina in spoštovanje šolskega okolja in šolskih pravil je bilo s strani učencev izjemno.
Mobilnost nam je predstavljala dragoceno izkušnjo tako s strokovnega kot tudi osebnega vidika.
Dominika Petač, Urša Bregar in Raša Weissbacher
ŠPANIJA
Učiteljici Kristina Gruden Reya in Katarina Rožmanec sva si izbrali strokovno izobraževanje z naslovom Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers. Izobraževanje je potekalo v Barceloni od 24. 3. do 29. 3. 2025. Na seminarju sva bili v skupini z učitelji in učiteljicami iz Nemčije, Finske, Francije, Hrvaške, Italije in Cipra. Uvodoma sva spoznali različne tehnike sproščanja, v nadaljevanju pa smo se ukvarjali in izvajali različne delavnice in metode, ki pripomorejo k boljšemu in kvalitetnejšemu vzdušju pri izvajanju pouka. Pri tem si pomagamo z naravo in umetnostjo. Obiskali smo tudi vrt univerze v Barceloni in Muzej katalonske umetnosti. Izobraževanje je temeljilo na raziskovanju in spodbujanju pozitivne psihologije in spoštljive komunikacije med vsemi udeleženci v pedagoškem procesu. Veščine, ki sva jih pridobili na izobraževanju, bova občasno vključili v pouk, tudi na razredni uri.
Kristina Gruden Reya in Katarina Rožmanec
ITALIJA
Učiteljici Barbara Lušina in Mojca Trček sva se od 12. do 16. 5. 2025 udeležili mobilnosti v okviru projekta Erasmus + v Italiji, natančneje na sončni Siciliji. Italijani so v zadnjih dveh desetletjih zaradi reforme šolstva močno napredovali na področju bralne pismenosti. V šoli so naju toplo sprejeli in nama omogočili čudovito izkušnjo sodelovanja v njihovem vzgojno izobraževalnem procesu. Jezikovno bariero sva zaznali pri komunikaciji z učitelji, saj jih zelo malo komunicira v angleškem jeziku. Kljub temu sva uspeli pridobiti željene informacije. Otroci pa so se zelo spretno sporazumevali v angleščini. Presenetila naju je njihova radovednost. Tudi italijanska šola je inkluzivna, v vsakem oddelku so učenci s posebnimi potrebami, ki imajo osebne spremljevalce, to so učitelji, ki so se dodatno izobrazili. Ti učenci po vertikali napredujejo v svojem tempu, po individualiziranih učnih programih.
Veliko pozornost posvečajo pismenosti in bralnemu razumevanju. Otroci osvojijo vse tri abecede že v prvem razredu, v drugem pa znajo tekoče brati. Le to spodbujajo s sodelovanjem v državnih in mednarodnih projektih kreativnega pisanja. Tudi poštevanke se naučijo v drugem razredu.
Njihov izobraževalni sistem je obvezen le do petega razreda, potem učenci prestopijo v nižjo srednjo šolo.
Nova spoznanja bova uporabili v učnem procesu in jih posredovali ostalim delavcem šole.
Barbara Lušina in Mojca Trček
OŠ DOBROVA
Cesta 7. maja 20
1356 Dobrova
Telefon: (01) 360 12 20
E-pošta: o-dobrova.lj@guest.arnes.si